قسمت اصلي ماشين پخش آسفالت يكي از قسمت تراكتور موتوردار آن است كه ماشين را به حركت درميآورد. كاميون حامل مخلوط آسفالت را هل داده و تخته ماله مخصوص پخش كردن آسفالت رابدنبال خود مي كشد و ديگري تخته ماله مي باشد كه عمل پخش آسفالت امروزه داراي يك سيستم كنترل اتوماتيك مي باشند كه طراز لبه ماله را مشخص مي كند.
در مورد كارهاي كوچكتر مي توان از ماشينهاي پخش آسفالت كه به صورت يدك كشيده مي شوند استفاده نمود. جريان مواد آسفالتي در اين نوع ماشينها در شكل نشان داده شده است. نوع ديگر ماشينآلات پخش آسفالت، ماشين احداث روية شانه مي باشد. اين ماشين كوچك بوده (حداكثر جاده به عرض تا 10 فوت يا 3متر را مي توان روكش كرد) و براي آسفالت كردن شانه شاهراهها يا براي تعويض شاهراههاي موجود به كار ميرود. اينگونه ماشينها نيز به صورت موتوردار و يا به صورت يدك كه به دنبال يك گريدر موتوري ضميمه ميشود وجود دارند.
مخلوط آسفالت را توسط گريدر ميتوان پخش نمود. بدين معني كه مخلوط آسفالت توسط كمپرسي به محل احداث راه حمل شده در داخل مخزنهاي تنظيم كننده تخليه شده و با نسبت مشخصي درجلوي گريدر روي سطح راه ريخته مي شوند و تيغه گريدر آن را روي سطح راه پخش ميكند. استفاده از گريدرهايي كه وسط دستگاههاي اتوماتيك طراز تيغهشان كنترل مي شود كيفيت كار را خيلي بالا خواهد برد. مسائل و شيب وطراز سطح تمام شده، وضع ظاهري و درجه حرارت مخلوط وزن آسفالت بكار رفته در واحد سطح جاده و ضخامت متوسط رويه آسفالتي .
غلطكهاي چرخ فولادي بايد در حالتي آسفالت ريخته شده را غلطك بزنند كه چرخ گردان آنها در جلو قرار گيرد.عدم توجه به اين موضوع باعث ايجاد ناهمواري سطح آسفالتي ميشود.
-مراحل اجراي غلطكزني و تراكم عبارتنداز:
1-درزهاي عرضي بايد غلطك زده شوند
2-درزهاي طولي بايد غلطك زده شوند
3-غلطك زدن لبههاي خارجي
4-غلطك زدن اوليه
5-غلطك زدن ثانويه
6-غلطك زدن نمايي
ماشين قيرپاش:
ماشيني كه عملاً در تمام كارهاي آسفالتي بكار مي رود در شكل نشان داده شده است از اين ماشين درپاشيدن قشرهاي قيري و همچنين در ساختن انواع روكشهاي راه وتعميرات سطح آسفالت استفاده ميشود.
مقدار توليد ماشين به سه عامل بستگي دارد و بر حسب گالن بر يارد مربع ميشود اين سه عامل عبارتنداز: سرعت تلميه ماشين، سرعت ماشين حين كار و طول لوله پاشنده قير لولههاي معمول بين4 تا 24فوت (حدوداً 1تا 8 متر)طول دارند.
مقدار كاركرد پمپ را از روي عقربه به مندرج ميتوان ملاحظه نمود. سرعت حركت ماشين را بر حسب فوت در دقيقه معين مي كنند. چون حجم آسفالت بر حسب درجه حرارت تغيير مي كند. اغلب آئيننامهها حجم را در دماي 60 درجه فارنهايت (15 درجه سانتيگراد) معين ميكنند.
بنابراين معمولاً ضريب تصحيحي در ساير دماها بكار برده ميشوند تا حجم محاسبه شده را تبديل به حجم استاندارد بنمايد.
با در دست داشتن يك طول معين براي لوله پاشنده قير ميتوان از روي جداول مخصوص سرعت لازم براي ماشين و سرعت پمپ را براي اينكه راندمان كار مقدار معيني بشود تعيين نمود در صورتيكه جدول مربوط در دسترس نباشد از رابطه زير ميتوان سرعت مورد نظر ماشين را تعيين نمود.
فرمول:
كه نمادهاي آن چنيناند:
S:سرعت (فوت در دقيقه)
P:مقدار كار پمپ (گالن در دقيقه)
W:طول لوله پاشندة قير
R:راندمان كلي كار (گالن بر يارد)
فرمول:
طول قطعه راهي كه يك مخزن پر ماشين آسفالتكاري قادر به مفروشي كردن آنست از معادله (فرمول)محاسبه مي شود در صورتيكه ماشين مجهز له چاهك نباشد بايد حدود 50 گالن قير در مخزن ماشين باقي گذارد تا از پاشيدن قير بطور غير مساوي جلوگيري شود زيرا در آخر كار هوا وارد قسمت مكنده پمپ شده و مانع توزيع يكسان قير روي مسير ميشود. مقدار R بايد پس از هر دور كنترل شود. براي اين كار بايد حجم آسفالت معرف شده توسط ماشين را با اندازهگيري حجم آسفالت موجود در مخزن ماشين قبل از شروع و پس از خاتمه كار پيدا كرده و اين حجم را تبديل به حجم استاندارد (حجم مخلوط در دماي Fْ60) نمود و سپس از روي معادله مقدار R رامحاسبه نمود.
نكته مهم: ماشين آسفالتكاري مواد قيري را بطور يكنواخت روي سطح جاده توزيع نمايد براي حصول اين مهم روشهاي زير كمك مي كند:
1-سعي شود كه هميشه باتوجه به نوع كار از سر مجراي به اندازه باندازه توصيه شده توسط كارخانه سازنده استفاده شود. بايد تمام سرمجراهاي پاشنده قير داراي اندازه يكسان باشند.
2-تمام سرمجراها بايد با محور لوله پاشنده قير داراي اندازه يكسان باشند.
3-ارتفاع لوله پاشنده بايد از سطح جاده به اندازه توصيه شده توسط كارخانه سازنده ماشين باشد. همواره بايد ارتفاع لوله پاشنده را قبل و بعد از عمل قيرپاشي كنترل نمود.
4-قبل از آغاز كار روزانه يك قيرپاشي آزمايشي بايد صورت گيرد تا اطمينان حاصل شود تمام مجراها كار مي كنند و گرفته نشدهاند.
5-در حين قيرپاشي بايد سرعت حركت ماشين و مقدار راندمان پمپ كنترل شود.
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: